Academic Corruption, Structure or Agency: A Reflection on the Views of Experts and Researchers in this Field in Iran

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.

2 PhD in Higher Education Development Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.

10.22034/jam.2025.143667.1104

Abstract

Objective: Considering the important role and correct performance of universities in society, the aim of this study is to investigate the structural roots of academic corruption in the Iranian higher education system from the perspective of experts and professors with an interpretive approach. Method: Applied research approach in this research, it is qualitative and the method of the Foundation's data theory method based on Emerging Design was used to perform research operations. Data from this study were collected using open interview method. The sampling method used in this study is a purposeful sampling method and snowball and using the theoretical saturation index, 15 professors and experts were interviewed as the study population. Their attitudes and views on how academic corruption occurs in Iranian higher education were examined. Findings: Background theory has been used to analyze the data and draw conclusions from the research findings. The main findings of this study using contextual theory included structural roots such as economic, managerial, cultural, social and political roots. Finally, using research findings, a model called the Structural Factors Model of Academic Corruption was presented.

Keywords

Main Subjects


اجاقی رضوان ؛ کیوان آرا  محمود ؛ سهرابی مظفر و  پاپی احمد.(1390). تحلیل آسیب‌شناسی تقلب و سرقت علمی بر اساس یک تحقیق کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ، ویژه‌نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت.
پور عزت علی‌اصغر، قلی پور آرین، الهام  حیدری، سعیدی نژاد  مجید.(1391). شناسایی عوامل مؤثر و پیامدهای رفتارهای غیردانشگاهی در میان استادان دانشگاه،. خلاق در علوم و فناوری، سال هفتم، شماره 2. ص 1 -13.
توکل محمد ؛ ناصری راد  محسن. (1388). دستبرد علمی با تبیینی از جامعه­شناسی علم، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 4(3و4)، 1-16.
حسینی هاشم زاده، داود(1398). فساد دانشگاهی ( گونه شناسی، روش سنجش، علل، پی آمدها و راهبردهای مبارزه با آن).تهران انتشارات آگاه، چاپ یکم: پاییز 1398.
زمانی بی‌بی عشرت ؛  عظیمی سید امین و  سلیمانی نسیم.(1392). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان،  فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ۱۹ (۱) :۹۱-۱۱۰.
ستوده هدایت.(1396). آسیب‌شناسی اجتماعی( جامعه‌شناسی انحرافات). تهران، انتشارات آوای نور.
عباسی آیدین ؛ دوستی مرتضی و زایر  بهنام. (1394). راه­های پیشگیری و انواع سوء رفتارهای علمی، مدیریت ارتباطات در رسانه­های ورزشی، 2(7)، 55-61.
قائدی مریم؛ مدهوشی مهرداد ؛ رزاقی نادر و صفایی عبدالحمید. (1397). علل و زمینه‌های فساد دانشگاهی و پیامدهای ناشی از آن. فصل‌نامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 24، شماره 10، ص135-113.
قائدی مریم ؛ مدهوشی مهرداد ؛ رزاقی نادر و صفایی عبدالحمید. (1397). گونه شناسی فساد علمی و ارتباط آن با سیاست‌های علم و فناوری در حوزه علوم انسانی ایران. پایان‌نامه‌ی دوره دکتری در رشته مدیریت- سیاست‌گذاری علم و فناوری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران.
گیدنز آنتونی ؛ کارن بردسال. (1938). جامعه‌شناسی با تجدیدنظر کامل و روزآمد شده.( ترجمه حسن چاوشیان). تهران: نشر نی، 1389.
گیدنزآنتونی؛ کارن بردسال. (1938). جامعه‌شناسی با تجدیدنظر کامل و روزآمد شده.( ترجمه حسن چاوشیان). تهران: نشر نی، 1389.
نظرسنجی فساد در سطح کلان (گزارش نهایی ارزیابی فساد، 2006 ، ایالات‌متحده).
References
 
Chen, S., & Macfarlane, B. (2015). Academic integrity in China. Handbook of Academic Integrity, 99-105.
Creswell J. w. (2012).Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (Fourth edition). Pearson. Boston.
Denisova-Schmidt, E., Huber, M., & Leontyeva, E. (2016). On the development of students’ attitudes towards corruption and cheating in Russian universities. European Journal of Higher Education6(2), 128-143.
Dong, B., & Torgler, B. (2013). Causes of corruption: Evidence from China, China Economic Review, 26, 479-503.
Dridi, M. (2014). Corruption and education: Empirical evidence. International Journal of Economics and Financial Issues, 4, 476-493.
Heyneman, S. (2011). The corruption of ethics in higher education. International Higher Education, (62), 8-9.
Heyneman, S. P. (2004). Education and corruption. International Journal of Educational Development24(6), 637-648
Keller, M. (1978). Corruption in America: Continuity and Change. In A. Eisenstadt, A. Hoogenboom, and H. Trefousse (Eds.), Before Watergate: Problems of Corruption in American Society. Brooklyn, NY: Brooklyn College Press.
Osipian, A. (2009). Corruption and reform in higher education in Ukraine. Canadian and International Education Journal, 38(2).
Osipian, A. (2009). Corruption in the higher education industry: Legal cases in the context of change. Paper presented at the Annual Conference of the University Council for Education Administration (UCEA), Anaheim, CA,
Osipian, A. (2009). Grey areas in the higher education sector finance: Illegality versus corruption. Paper presented at the Annual Meeting of the American Education Finance Association (AEFA), Nashville, TN.
Osipian, A. (2009). Investigating corruption in American higher education: The methodology. FedUniJournal of Higher Education, 4(2), 49–81.
Osipian, A. (2013). “Recruitment and admissions: fostering transparency on the path to higher education”, Global Corruption Report: Education, Transparency International, pp. 148-155.
Osipian, A. (2013). “Will bribery and fraud converge? Comparative corruption in higher education in Russia and the USA”, Compare: A Journal of Comparative and: Internationa 10.1080/03057925.2012.728374l Education, DOI.
Otengho, S. J. (2016). Government Official's Perspective on Regulatory Mechanisms to Mitigate Unabated Corruption in the Education Sector in Kenya: A Case Study (Doctoral dissertation, Northcentral University).