دلالت‌های معنایی شایستگی مدیران دانشی و پژوهشی در سازمان‌های اداری؛ تحلیل کیفی تجارب مدیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارمدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 کارشناسی آموزش ابتدایی ، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزا د اسلامی، سقز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور شناسایی شایستگی مدیران دانشی و پژوهشی انجام‌شده است. برای انجام پژوهش حاضر از رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری استفاده گردید. ازنظر هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی می‌باشد چراکه نتایج آن مستقیماً در سازمان‌ها اداری قابل کاربرد است، .مشارکت‌کنندگان، مدیران و صاحب‌نظران این حوزه می‌باشند. به روش نمونه‌گیری متوالی و هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری دعوت به مصاحبه شدند. ملاک و معیار انتخاب آنان، داشتن تجربه‌های ژرف مدیریت در بخش‌های مختلف اداری بود. درنهایت برای این منظور، از مصاحبه‌های انجام‌گرفته با صاحب‌نظران و متخصصین حوزه مدیریت پژوهشی و مدیران مجرب دانشی و پژوهشی در سازمان‌های اداری، با استفاده از روش تحلیل مضمون، نتایج پژوهش ارائه شد. بدین منظور پژوهشگران با پیروی دقیق از مراحل کار و کسب اطلاعات دقیق موازی، انتقال (اعتبار بیرونی) پژوهش را نیز تا حد امکان تأمین کردند. به جهت افزایش پایایی ابزار پژوهش از اعتباریابی یا بازبینی توسط مصاحبه‌شوندگان استفاده شد، پس از مصاحبه، داده‌ها در فرآیند کدگذاری به شکل استقرایی و بر اساس تحلیل مضمونی با استفاده از نرم‌افزار NVivo 10 دسته‌بندی و مورد تحلیل قرار گرفتند.پنج مضمون فراگیر قابل احصاء بود که مشتمل بر مفاهیم؛ شایستگی‌های شناختی، شایستگی‌های ارزشی، شایستگی‌های دانشی، شایستگی‌های اخلاقی، شایستگی‌های مدیریتی و نهایتاً شایستگی‌های ارتباطی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات