واکاوی سیاست های آموزشی دوران کرونا از منظر عدالت آموزشی از دیدگاه مدیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت رجایی تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش واکاوی سیاست های آموزشی دوران کرونا از منظر عدالت آموزشی از دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی استان البرز بود. پژوهش از نظر ماهیت کیفی، از حیث بُعد مطالعه از توع کتابخانه‌ای و میدانی، بر اساس هدف ، بنیادی و از نظر زمان گردآوری داده‌ها، مقطعی است. همچنین روش تحلیل داده‌های مصاحبه از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری کلیة اسناد پژوهشی، خبرگان آموزش و پرورش و مطلعانی که در حوزه آموزش و پرورش بودند و نمونه حداکثر اسناد پژوهشی به دست آمده اعم از مقاله، رساله، گزارش و طرح پژوهشی از سال 2000 تا 2022 میلادی که بیشترین ارتباط را با موضوع پژوهش داشته اند انتخاب شد. در پژوهش حاضر، پس از مصاحبه با 7 نفر، اشباع نظری در جمع آوری داده ها در سازمان آموزش و پرورش استان البرز حاصل شد که بر این اساس تعداد 5 کد اصلی بود که معرف شاخص های عدالت آموزشی و 14 کد محوری که معرف مؤلفه- های ابعاد بود. همچنین تعداد 62 کد باز مشخص شد که پس از ادغام به 46 کد باز کاهش یافت. مهمترین یافته‌های پژوهش پس از مرور دقیق ادبیات و پیشینه داخلی و خارجی و انجام مصاحبه با خبرگان و صاحب نظران حوزه‌های مرتبط با شاخص های عدالت آموزشی در 5 بعد (ویژگی‌های فردی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل سازمانی، عوامل آموزش) شناسایی شد. در این پژوهش سعی شد که با نگاهی جامع شاخص های عدالت آموزشی شناسایی و تبیین شود به نحوی که برای علاقه‌مندان و پژوهشگران این حوزه مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات