واکاوی سیاست های آموزشی دوران کرونا از منظر عدالت آموزشی از دیدگاه مدیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت رجایی تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران.

10.22034/jam.2023.62902

چکیده

هدف پژوهش واکاوی سیاست های آموزشی دوران کرونا از منظر عدالت آموزشی از دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی استان البرز بود. پژوهش از نظر ماهیت کیفی، از حیث بُعد مطالعه از توع کتابخانه‌ای و میدانی، بر اساس هدف ، بنیادی و از نظر زمان گردآوری داده‌ها، مقطعی است. همچنین روش تحلیل داده‌های مصاحبه از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری کلیة اسناد پژوهشی، خبرگان آموزش و پرورش و مطلعانی که در حوزه آموزش و پرورش بودند و نمونه حداکثر اسناد پژوهشی به دست آمده اعم از مقاله، رساله، گزارش و طرح پژوهشی از سال 2000 تا 2022 میلادی که بیشترین ارتباط را با موضوع پژوهش داشته اند انتخاب شد. در پژوهش حاضر، پس از مصاحبه با 7 نفر، اشباع نظری در جمع آوری داده ها در سازمان آموزش و پرورش استان البرز حاصل شد که بر این اساس تعداد 5 کد اصلی بود که معرف شاخص های عدالت آموزشی و 14 کد محوری که معرف مؤلفه- های ابعاد بود. همچنین تعداد 62 کد باز مشخص شد که پس از ادغام به 46 کد باز کاهش یافت. مهمترین یافته‌های پژوهش پس از مرور دقیق ادبیات و پیشینه داخلی و خارجی و انجام مصاحبه با خبرگان و صاحب نظران حوزه‌های مرتبط با شاخص های عدالت آموزشی در 5 بعد (ویژگی‌های فردی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل سازمانی، عوامل آموزش) شناسایی شد. در این پژوهش سعی شد که با نگاهی جامع شاخص های عدالت آموزشی شناسایی و تبیین شود به نحوی که برای علاقه‌مندان و پژوهشگران این حوزه مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Akbari, A., Gulabgirnik, S., & Hosseini, M., (2016). Education policy in the contemporary era. Quarterly journal of new research in humanities, third year, number 14, pp. 18-35.
  2. Bang, M. Vossoughi, SH. (2016). Participatory design research and educational justice: studying learning and relations within social change making. Cognition and Instruction, 34(3),173-193.
  3. Beukani, J,. Omid Asl, B,. Karimi, S., & Beukani, P. (2014). Investigating the functions of human resources management of the Department of Education in Behmai city with strategic planning. Presented at the second international conference on management challenges and solutions.
  4. Capatano, J. (2017). The challenges of equity in public education. www.jordancapatano.us.ir. http//er.aera.net.
  5. Dias, A., Scavarda, A., Reis, A., Silveira, H., & Scavarda, A. (2022). Equity, Justice, and Quality during the COVID-19 Pandemic Period: Considerations on Learning and Scholarly Performance in Brazilian Schools. Educ. Sci. 2022, 12, 354. https://doi.org/10.3390/ educsci12050354.
  6. Eslami Herandi, F., Karimi, F., & Nadi, M. A. (2019). Identifying the components of educational justice in Iran's education. Research in educational systems, number 47, pp. 55-75.
  7. Fatemi, S., Mousavi, S., & Nikro, R. (2016). Shahram's charitable work is important. Effective factors on educational justice in clinical environments from the point of view of students and supervisors of education at Gilan University of Medical Sciences in 2013-2014. Research in Medical Science Education, 8 (4), 1-10.
  8. Heydari, A. R. (2020). The functions of educational policy in the education system. Public Policy, Volume 6, Number 1, pp. 261-279.
  9. Jiménez Hernández, A., S., Cáceres-Muñoz, J., & Martín-Sánchez, M. (2021). Social Justice, Participation and School during the COVID-19—The International Project Gira por la Infancia. Sustainability 2021, 13, 2704. https://doi.org/10.3390/su13052704.
  10. Levin, H. M. (2009). The economic payoff to investing in educational justice. Educational Researcher, 38(1), 20-5,
  11. Manochehri, S., & Farahani, H., (2016). geography and sustainable development; realization of sustainable development; The importance of education (developmental education). Journal of Geography Education Development, No. 116, pp. 37-43.
  12. Nik Nishan, Sh., Ali Nowrozi, R., & Nasrasafhani, A., R., (2010). An analysis of narrative approaches in qualitative research. Humanities Methodology, 16(62), 141-160.
  13. Pushneh, K., Nobakht, M., B., & Hosseinzadeh, M., (2019). Examining the realization of fair educational opportunities in the elementary school of Tehran based on the law of the fifth development program of the country. Management and Planning in Educational Systems, 12(2), 157-180.
  14. Qureshi Khorasgani, M., S., Nazarzadeh Zare, M., & Bahrami, B., (2021), study of the state of educational justice in Tehran public schools. Scientific-Research Quarterly of School Management, Volume 9, Number 1, pp. 265-287.
  15. Rezvani, A., Parish, F., & Kazemi, Sh., (2020). Identifying the factors of creating educational justice in teaching-learning environments and barriers to its expansion (providing a framework in education). Journal of New Advances in Behavioral Sciences, No. 53, pp. 25-38.
  16. Soleimani, S. (2019). Policymaking in the educational system of developed, developing and underdeveloped countries. National conference of professional research in psychology and counseling with the approach of new achievements in educational and behavioral sciences.
  17. Sheikhi Chaman, M., R., Sorasarafil, A., Abolhasan Beigi, N., Bazarafshan, M., & Herati Khalilabad, T., (2021). Educational policy making in the period of the Covid-19 epidemic: a justice-oriented perspective. Journal of Yazd Center for Studies and Development of Medical Sciences Education, Volume 16, Number 1, pp. 79-77.
  18. Sheikh, T,. Kor, F., & Saqainia, A,. (2023). The model of virtual education with an emphasis on educational justice during the corona pandemic. Studies in psychology and educational sciences (Center for the Development of Modern Education in Iran), 8th period - number 2, pp. 248-268.
  19. Safari Jafarlou, H., & Afrozeh, M., S., (2021). The development model of educational justice in the field of sports sciences (case study of Jahrom University). Journal of Research in Educational Sports, No. 22, pp. 119-101.
  20. Yamani, N., Shaterjalali, M., & Eghbali, B. (2017). Educational justice from the perspective of postgraduate students in a medical school in Iran: A qualitative study, Res Dev Med Educ, 6(1): 23-28.