1
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران
2
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
3
استادیار دفتر توسعه آموزش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
چکیده
اخیراً نرمافزارهایی که بهمنظور کمک در انجام مراحل مختلف پژوهش های کمی و کیفی طراحیشدهاند، رشد کمسابقهای داشته است. لذا هدف مقاله حاضر بررسی کاربردهای مختلف رایانه و اینترنت در مراحل مختلف پژوهشهای علوم تربیتی و علوم اجتماعی است. روش پژوهش در این مطالعه، کتابخانهای است. جامعه این تحقیق شامل کلیه سایتها، کتب، مقالات و اسناد مکتوب میباشد. نتایج مطالعات با ابزار فیشبرداری و فرمها، ثبت و نگهداری و در پایان به طبقهبندی و بهرهبرداری از آنها اقدام شده است. یافته ها نشان داد که استفاده از نرمافزارهای پژوهشی، رایانه و اینترنت در مراحل مختلف پژوهش، باعث رفع بسیاری از نگرانیهای ناشی از کمبود زمان در جریان پژوهش میشود. علاوه براین، بهرهگیری از ابزارهای استاندارد تحلیل دادهها برای اطمینان از صحت نتایج لازم و ضروری است. بنابراین، اینترنت، رایانه و نرمافزارهای تحلیل میتواند در همه مراحل تحقیق محققان را یاری کند. رایانه، اینترنت و نرمافزارها با نظارت بر مسیر انجام پژوهش به استانداردسازی پژوهشها منجر میشوند.