واکاوی تجارب زیسته اساتید راهنمای دانشگاه فرهنگیان از کارورزی در فضای مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

در این پژوهش به منظور بررسی تجربه زیسته استادان راهنمای درس کارورزی دانشگاه فرهنگیان از کارورزی در آموزش مجازی از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعه ی آماری این پژوهش اساتید کارورزی دانشگاه فرهنگیان استان های تهران، کهکیلویه و بویراحمد، مرکزی، زنجان و ایلام بودند. که از این جامعه، با روش نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور؛ نمونه گیری صورت گرفت. اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه سازمان یافته جمع آوری شد. پس از انجام مصاحبه ها و کدگزاری و تحلیل آن ها، تجربه ی استادان راهنما از درس کارورزی در فضای مجازی در 11 مضمون اصلی و 37 مضمون فرعی دسته بندی شد. نتایج بررسی نشان می دهد که اهداف کارورزی در شکل مجازی آن به طور کامل تحقیق نیافته است و اساتید راهنما تمایلی به ادامه یافتن کارورزی مجازی ندارند و ارائه درس کارورزی به صورت ترکیبی را موفق ترین نوع کارورزی می دانند. از دید اساتید راهنمای دوره کارورزی، کارورزی مجازی نقاط قوت بسیاری هم داشته است، نظیر اهمیت دادن دانشجو معلمان به سواد فناوری و سواد رسانه ای، تولید محتوای الکترونیکی و مدیریت کلاس درس مجازی؛ اما نبود ارتباط و تعاملات چشمی مستقیم بین معلم و دانش آموزان، عدم شناسایی درست مسائل تربیتی، درک نکردن رابطه سازمانی پرسنل مدرسه، را به عنوان یکی از مهمترین نقاط ضعف این نوع آموزش ذکر کرده اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Almasi, H., Zarei Zawaraki, E., & Nili, M. (2020). Designing and validating an internship training model based on theory Cognitive student professor for internship at the university teachers, Quarterly oe Education Measurement, 16 (56), 1-29. [in Persian].
Cheong, A. L. H., binti Yahya, N., Shen, Q. L., & Yen, A. Y. (2014). Internship experience: An in-depth interview among interns at a business school of a Malaysian private higher learning institution. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (123), 333-343.
Ebrahimi, A., Abbasian, H., Arasteh, H., & Reza Zeinabadi, H. (2021). Identify Effective Components in Coaching in Process of Student-teachers Intership at the Farhangian University, Educational and Scholastic Studies, 10 (2),7-39. [in Persian].
Elhamian, N., & Ahmadi, A. (2020). A study of the internship curriculum with the approach of educating refelective teachers from the perspective of professors of Farhangian University, Journal of  Curriculum research, 3 (2), 9-37. [in Persian].
Ghorbani, M., Gholami, A., & Andishmand, N. (2017). Identifying the Injuries and Functions of the Internship Curriculum from the Perspective of Farhangian University Student-Teacher: A Case Study in the Department of Basic Sciences, Journal of   Scanning in basic science education, 14 (4), 44-58. [in Persian].
Ghorbani, H., Mirshah Jafari, I., Nasrasfahein, A., & Neyestani, M. (2019). Collaborative self-writing: a new model in accordance with the internship curriculum at Farhangian University. Journal of  Curriculum research, 9 (2), 44-88. [in Persian].
Hajazi. A., & Bakhtiari, A. (2021). A Comparative Study of Teacher Education Internship Curriculum in Iran, Australia and Singapore. A Comparative Study of Teacher, 4 (1), 1024-1046. [in Persian].
Islami, F., Musapur, N., & Sadeghi, A. (2020). Study of lived experience of internship supervisor in Farhangian University, Journal of  Curriculum research, 10 (2), 201-221. [in Persian].
Jafariyan, V., & Mahmoodi, F. (2019). Phenomenology of Internship Guide Teachers' Experiences of New Internship Design at Tabriz Farhangian University. Journal of  Teaching Reaserch, 7 (2), 54-69. [in Persian].
Jones, R.L. (2006). How can educational concepts inform sports coaching? In: R.L. Jones, The sports coach as educator: reconceptualising sports coaching (London, Routledge), 3-13.
Khodadoost, M., & Farrokhnia, N. (2021). Emotional interactions in the virtual internship of Farhangian University students and teachers, Internship Quarterly in Torbat Moallem, 1 (3), 20-36. [in Persian].
Khorooshi,P., Parishani, N., & Ghorbani, S. (2020). Investigating the Problems of Internship Course from the Perspetive of Farhangian University Professors (Casw study: Farhangian University of Isfahan). Quartely Journal of Teacher Education,  3 (1), 13-39. [in Persian].
Kraft, M. A., Blazer, D., & Hogan, D. (2018). the effect of teacher coaching on instruction and achievement: a meta-analysis of the causal evidence. Brown University Working Paper.
Maleki, S., Ahmadi, G., & MehrMohamadi, M. (2020). Evaluating Farhangian University Internship Program from the Perspective of Global Experiences, Journal of  Curriculum research ,15 (8), 383-424. [in Persian].
Mortazavi Zadeh, H., & Nasrasfahani, A. (2018). Analysis of Farhangian University students' views on the problems of teacher training (internship). Journal of Educational research, (34), 61-74. [in Persian]
Musapour, M., & Ahmadi, M. (2015). Macro-design (architecture) of teacher training curriculum (National curriculum of teacher training of the Islamic Republic of Iran). Farhangian University, Vice Chancellor for Education and Postgraduate Studies. [in Persian].
Nemati M., Karamipor, M., Mohamadi Chamnari, H. (2014). The way of life and the way of life in this world and its value, Journal of Higher Education Curriculum Studies, 1 (129), 139-156. [in Persian].
Piwowar, V., Thiel, F., & Ophard, D. (2013) Training inservice teachers’ competencies in classroom management. A quasi-experimental study with teachers of secondary schools.Teaching and Teacher Education. 30(1):1-12.
Safarnavadeh, M, Musapour, N., Azhari, M., & Mohammad Shafi'I, A. (2019). The Students’ Experience of the New Program of Internship on the Teacher Education in the Farhangian University of Iran, Journal of Higher Education Curriculum Studies, 10 (19), 149-169. [in Persian].
Teemant, A. (2014). A mixed-methods investigation of instructional coaching for teachers of diverse learners. Urban Education, Vol. 49(5)574-604.
Unterhalter, E., & Heslop, J. (2011) Transforming education for girls in Nigeria and Tanzania a cross-country analysis of baseline research. Institute of Education, University of London.
Van Petegem, K., Aelterman, Van Keer, H., & Rosseel, Y. (2008). The Influence of Student Characteristics and Interpersonal Teacher Behaviour in the Classroom on Student's Wellbeing. Social Indicators Research, 85(2) 279-291.
Wilson, S. M., Floden, R. E., & Ferrini-Mundy, J. (2002). Teacher preparation research an insider’s view from the outside. Journal of teacher education, 53(3), 190-204.