تامین مالی در مراکز آموزش عالی ایران مبتنی بر شاخص های دانشگاه نسل چهارم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران

10.22034/jam.2025.144052.1115

چکیده

برای دستیابی به دانشگاه نسل چهارم، تامین مالی و بودجه‌ریزی دانشگاه‌ها در چارچوب شاخص‌های این نسل دانشگاهی اهمیت بسزایی دارد. از این‌رو، این پژوهش به دنبال بررسی عملکرد تامین مالی در مراکز آموزش عالی ایران مبتنی بر شاخص‌های دانشگاه نسل چهارم از دیدگاه اعضای هیئت علمی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است که بصورت کمی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری نیز اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان پایلوت بودند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای 234 نفر جهت نمونه انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات نیز استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بود که بین اعضای هیئت علمی توزیع شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که شاخص‌های دانشگاه نسل چهارم در بخش امور مالی و بودجه‌ریزی شامل؛ استقلال مالی (کاهش وابستگی دانشگاه‌ها نسبت به بودجه دولتی) و ایجاد منابع پایدار و تنوع‌بخشی در منابع مالی دانشگاه‌ها بودند که تحلیل نتایج نشان داد که عملکرد دانشگاه‌های ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی نسبت به این شاخص‌ها در سطح مطلوبی قرار ندارد. تأمین مالی در دانشگاه‌های نسل چهارم مبتنی بر نیازها و ویژگی‌های خاص هر دانشگاهی متمرکز است. لذا ضرورت دارد تا مراکز آموزش عالی ایران نسبت به شاخص کاهش وابستگی به بودجه دولتی و ایجاد منابع پایدار در کنار تنوع بخشی در منابع مالی در چارچوب شاخص‌های دانشگاه‌ نسل چهارم براساس نیاز و زیست بوم خاص خود دانشگاه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات