طراحی الگوی تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر سبکهای تفکر و پذیرش تغییر در میان مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 1403-1402

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران

10.22034/jam.2025.143859.1110

چکیده

. پژوهش حاضر، از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را کلیه مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 224 نفر (128 زن و 96 مرد) تشکیل دادند.حجم نمونه آماری از طریق جدول مورگان، به تعداد 148 نفر مشخص شد که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از میان مدیران انتخاب شد، جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های مدیریت منابع انسانی سبز فرخی و همکاران(1396)، سبک تفکر استرنبرگ(1965) و پذیرش تغییر براتی و همکاران(1390) استفاده گردید، روایی پرسشنامه‌های مذکور توسط اساتید متخصص تایید و پایایی آن‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بالای7/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی (معادلات ساختاری) استفاده شد. با توجه به غیرنرمال بودن توزیع داده‌ها از تحلیل از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار pls استفاده گردید. نتایج نشانگر این بود که الگوی تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر سبک‌های تفکر و پذیرش تغییر در میان مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان خوی دارای برازش مطلوبی است(18/49=T ؛01/0> p)، (44/11=T ؛01/0> p). به علاوه، نتایج نشانگر این بود که مدیریت منابع انسانی سبز بر سبک‌های تفکر مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان خوی تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد(938/0=S ؛01/0> p)، به علاوه، تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر پذیرش تغییر در میان مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان خوی، مثبت و معنی‌دار می‌باشد(796/0=S ؛01/0> p).

کلیدواژه‌ها

موضوعات