1
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران،
2
استاد گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
10.22034/jam.2025.143900.1111
چکیده
پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی پرسشنامه ویژگیهای اعضای هیئت علمی مرزگستر انجام شد. پژوهش ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی (کیفی- کمی) بود. بنابراین دو بخش طراحی و اجرا شد. 1- برای شناسایی ویژگیهای اعضای هیئت علمی مرزگستر و ابعاد آن و ساخت ابزاراز رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که تعداد 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش این بخش مصاحبه نیمهساختاریافته بود. 2- در بخش دوم، پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشکدههای فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران به تعداد 2189 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد 327 نفر تعیین و نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای- نسبی انجام شد. تحلیل دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم و ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. یافتههای بخش کیفی نشان داد؛ اعضای هیئت علمی مرزگستر دارای سه دسته ویژگیهای فردی، شغلی و سازمانی میباشند. همچنین یافتهها نشان داد مقیاس 19 گویهای ساخته شده از نظر روایی محتوایی، روایی سازه و پایایی از مطلوبیت بالایی برخوردار است، برا ین اساس پرسشنامه ویژگیهای اعضای هیئت علمی مرزگستر قابلیت سنجش ویژگیهای مرزگستری اعضای هیئت علمی در مطالعات پژوهشی را دارد.