سناریوها و راهبردهای دیپلماسی دانش دانشگاهی برای توسعه بین‌المللی‌شدن دانشگاه کردستان از دیدگاه دانشجویان بین‌المللی تحصیلات تکمیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان

2 دانشگاه کردستان

3 دانشگاه علامه طباطبایی

10.22034/jam.2025.136398.1005

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی سناریوها و راهبردهای دیپلماسی دانش دانشگاهی برای توسعه بین‌المللی‌شدن دانشگاه کردستان انجام شد. داده‌های مطالعه از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با ۲۵ دانشجوی بین‌المللی (۱۸ کارشناسی ارشد و ۷ دکتری) گردآوری شد. تحلیل داده‌ها در دو گام انجام شد. در گام نخست، با استفاده از روش تحلیل لایه‌ای علتی (CLA) چهار لایه بررسی گردید: لایه لیتانی (مشکلات مالی ناشی از شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه به عنوان یک مزیت اقتصادی، محدودیت‌های زیرساختی دانشگاه و موانع زبانی که تعاملات آموزشی و اجتماعی دانشجویان را مختل می‌کند). لایه علت‌های نظام‌مند( ظهور بازارهای غیررسمی خدمات ترجمه و نگارش پایان‌نامه به همراه فساد اداری و ضعف نظارت، که بیانگر چالش‌های ساختاری و دیوانسالارانه است). لایه جهان‌بینی ( تأثیر ارزش‌های فرهنگی و مذهبی به ویژه اشتراکات فرهنگی در جذب دانشجویان و اعتبار دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، که موجب ایجاد حس تعلق و امنیت فرهنگی است). لایه استعاره( برداشت دانشجویان از دانشگاه به عنوان «هتل» و خود به عنوان «گردشگر» که نشان از نگرش معامله‌گرایانه و موقتی نسبت به تجربه دانشگاهی دارد). در گام دوم، تحلیل سوات انجام شد که نقاط قوت مانند شهریه مقرون‌به‌صرفه، رتبه‌بندی معتبر و تشابهات فرهنگی را شناسایی نمود؛ در حالی که نقاط ضعف شامل موانع زبانی و پشتیبانی ناکافی، فرصت‌ها (همکاری‌های منطقه‌ای و پیشرفت دیجیتال) و تهدیدها (تنش‌های سیاسی و بازارهای سایه) برجسته شدند. بر اساس این تحلیل، راهبردهایی از نوع تهاجمی (ترکیب قوت‌ها و فرصت‌ها)، بازنگری (ترکیب ضعف‌ها و فرصت‌ها)، تدافعی (ترکیب ضعف‌ها و تهدیدها) و پایندگی (ترکیب قوت‌ها و تهدیدها) پیشنهاد گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات