دلالت های معنایی انگیزش در مدیران ورزشی دانشگاهی بر اساس آموزه های قرآن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترا، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف از انجام این پژوهش دلالت های معنایی انگیزش در مدیران ورزشی دانشگاهی بر اساس آموزه های قرآن بود. روش تحقیق از نوع بنیادی- توسعه ای بوده که بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی آیات قرآن کریم بود و نمونه های این پژوهش را آیات مرتبط با مفهوم انگیزش تشکیل دادند که با تحلیل دقیق متن آیات قرآن کریم، مضمون های مربوط به مدیریت انگیزش مشخص شدند. شیوه گردآوری داده ها نیز بر اساس اسناد و مدارک کتابخانه ای بود که با راهبرد "جستجوی واژگانی" و "متن خوانی باز" مفاهیم مورد نظر شناسایی گردید. از نرم افزار جامع التفاسیر برای یافتن موارد مورد نظر استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش مفاهیم انگیزشی شناسایی شده مرتبط با سازمان های ورزشی عبارتند از: انگیزه های تمایل به پیشرفت، رقابت و برتری جویی، نوع دوستی، عزت و کرامت انسانی، دینداری، حقیقت جویی، صبر و استقامت، جمع گرایی، انگیزه علم جویی، انگیزه عبرت پذیری، نظم و برنامه ریزی، نظارت و کنترل، مشورت و مشاوره، داشتن، اراده، کار و اشتغال، همبستگی اجتماعی، عدالت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، هم افزایی اجتماعی و روحیه جهادی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Holy Alquran
Abbazi U, Zarqan IA (2019) Islamic pedagogy on human resource management based on islamic references. Journal of Islamic Business and Economic Review 2(1): 34–42.
Adawiyah, W., & Pramuka, B. (2017). Scaling the notion of Islamic spirituality in the workplace. Journal of Management Development 36(7): 877–898.
Afif, M., Mariyanti, T., Septiani, N., & Dolan, E. (2023). Factor affecting employee motivation to increase performance of Sharia bank in Indonesia on Islamic perspective. APTISI Transactions on Management (ATM)7(2), 131-142.
Chowdhury, A. H., Hoque, N., & Mawla, M. M. (2019). Human resource management from Islamic perspective. Bangladesh Journal of Islamic Thought 7(100): 19–35.
Efrinawati,  Y.,  Norawati,  S.,  &  Suparti, G.  (2022).  The  influence  of  work culture  and  work  motivation  on  job  satisfaction  and  its  impact  on  the performance  of  the  employees  of  the  Manpower  and  Transmigration Office of Riau Province. Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(3), 2682–2696.
Faliza, N., Setiawan, R., & Agustina, W. (2024). The Effect of Leadership Effectiveness and Islamic Work Motivation on Organization Performance with Islamic Work Ethics as a Moderating Variable. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal6(1), 409-425.
Gross, H. P., Ingerfurth, S., & Willems, J. (2021). Employees as reputation advocates: Dimensions of employee job satisfaction explaining employees’ recommendation intention. Journal of Business Research134, 405-413.
Heikal, J., Rialialie, V., Rivelino, D., & Supriyono, I. A. (2022). Hybrid model of structural equation modeling pls and rfm (recency, frequency and monetary) model to improve bank average balance. Aptisi Transactions on Technopreneurship (ATT)4(1), 1-8.
Indradewa, R., & Dewi, A. (2021). Effect of Transformational Leadership, Psychological Well Being on Job Satisfaction With Motivation As a Mediation Variable. Indradewa, R., & Dewi, A.(2021). Effect of Transformational Leadership, Psychological Well-being on Job Satisfaction with Motivation as a Mediation Variable4(11), 143-150.
Khan, M. T., & Khan, N. A. (2018). Influence of Islamic principles on human resource management. International Journal of Information, Business and Management, 10(3): 42–57.
Nurmasari, E. Z., Endratno, H., & Haryanto, T. (2024). Antecedents of Job Satisfaction Mediated by Work Motivation. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Digital3(1), 1393-1412.
Ogunode, N. J., Kasimu, S., & Ibrahim, I. (2023). Motivation and Academic Staff of Nigerian Universities. Best Journal of Innovation in Science, Research and Development, 2(7), 185–198.
Ogunode, N. J., Salman, A. A., & Ayoko, V. O. (2023). Motivation, Non-Academic Staff’Job Performance and Tertiary Education in Nigeria. Electronic Research Journal of Social Sciences and Humanities5, 20-32.
Olabisi, S. O., Okolo, M. M., & Niyi, J. O. (2023). Motivation, teachers‟ job performance and students‟ academic performance in post-basic education and career development (PBECD), Nigeria. International Journal on Integrated Education, 6 (7), 42-50.
Potu, J., Lengkong, V. P. K., & Trang, I. (2021). The Influence of Intrinsic Motivation, and  Extrinsict  Motivation  on  Employee  Performance  at  Pt.  Air  Manado.  387 Jurnal EMBA, 9(2), 387–394.
Rizki, V. L., Abrori, I., Muttaqien, F., & Irwanto, J. (2024). Emotional Intelligence, Motivation as a Determinant of Employee Performance. In Conference on SDGs Transformation through the Creative Economy: Encouraging Innovation and Sustainability (TCEEIS 2023) (pp. 220-225). Atlantis Press.
Rosmaini,  R.,  &  Tanjung,  H.  (2019).  The  Effect  of  Competence,  Motivation  and  Job Satisfaction on Employee Performance. Maneggio: Scientific Journal of  Master of Management, 2(1), 1-15.
Rossiandy, Y., & Indradewa, R. (2023). The influence of self-efficacy on job satisfaction, organizational commitment, motivation and job performance in private school teachers. Asian Journal of Social and Humanities1(10), 632-649.
Toumi, S., & Su, Z. (2023). Islamic values and human resources management: A qualitative study of grocery stores in the Quebec province. International Journal of Cross Cultural Management23(1), 79-112.
Chotimah, C., Qudsy, S. Z., & Yusuf, M. (2025). Superficial implementation of religious moderation in Islamic educational management. Cogent Education12(1), 2442235.
Yan, L., Chai, V. E., & Yam, K. C. (2024). Demeaning extrinsic motivation leads to increased perceptions of hypocrisy. Organizational Behavior and Human Decision Processes180, 104307.