تبیین عوامل اجرای خط‌مشی‌های عمومی اکوسیستم آموزش عالی کشور برای تحقق دانشگاه کارآفرین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران

2 مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز ایران

3 استادیار گروه معارف و الهیات و معارف اسلامی، واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران.

چکیده

هدف پژوهش تبیین عوامل اجرای خط‌مشی‌های عمومی اکوسیستم آموزش عالی کشور برای تحقق دانشگاه کارآفرین بود. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته (کیفی - کمی) انجام شده است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش خبرگان دانشگاهی و صاحب‌نظران در عرصه اجرای خط‌مشی‌ها و کارآفرینی بودند که بر اساس تکنیک گلوله‌برفی انتخاب شدند؛ بر اساس قاعده اشباع نظری و به‌منظور جمع‌آوری داده‌های موردنیاز، 12 مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته با آن‌ها صورت گرفت. داده‌های بخش کیفی حاصل از مصاحبه بر اساس تکنیک تحلیل محتوا تجزیه‌وتحلیل شدند. درنهایت 60 مفهوم و 13 مقوله شناسایی شد. سپس، با استناد به تکنیک دلفی فازی، مفاهیم و مقوله‌ها مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کمی باتوجه‌به گستردگی حجم جامعه آماری، نمونه آماری با روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای و فرمول کهن 500 نفر تعیین شد. جهت شناسایی روابط علی میان مقوله‌های اصلی پژوهش، سطح‌بندی و تعیین قدرت نفوذ و وابستگی، از روش مدل‌سازی ساختاری - تفسیری ، استفاده شد و نهایتاً با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی ، اعتبارسنجی شد.

از تحلیل محتوای مصاحبه خبرگان در مرحله کدگذاری باز 314 کد اولیه شناسایی گردید و پس از غربال و شناسایی، در نهایت 54 مؤلفه و 13 بعد تحت عناوین سیاست‌های اشتغال رهبری، محیط (زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی)، زیر ساخت فرهنگی، عنوان نقش دولت، نقش قانون‌گذاران، تعاملات نهادها و شبکه‌ها، زیر ساخت مالی، زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی، مدیریت و منابع انسانی، ساختار سازمان‌های مجری، اجرای خط‌مشی‌های اکوسیستم کارآفرینی آموزش عالی کشور و اجرای خط‌مشی‌های اکوسیستم اسلامی آموزش عالی کشور و تحقق دانشگاه کارآفرین، به‌عنوان عوامل اجرای خط‌مشی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات