1
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران؛
2
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران
چکیده
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش استرس تدریس معلمان ابتدایی شهر سقز در سال تحصیلی ۹9–۱۳۹8 بود. این تحقیق از لحاظ روش جزو تحقیقات آمیخته (کمی و کیفی) بهحساب میآید .جامعهی آماری این پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی میباشد که بخش کیفی عبارت بود از: کتابها، منابع معتبر اینترنتی، اساتید، صاحبنظران و بخش کمی هم شامل کلیهی معلمان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونهگیری با روش تصادفی و تعیین حجم نمونه به ازای هرگویه ۵ آزمودنی در نظر گرفته شد. برای تعیین روایی محتوایی از صاحبنظران، معلمان و متخصصان روانشناسی نظرخواهی شد و گویههای استخراج شده با رویکرد دلفی مورد تایید متخصصان قرار گرفت. دادههای این تحقیق به دو صورت کمی و کیفی گردآوری شد و اجرای آن در مرحلهی کمی به صورت پیمایشی انجام گرفت . روشهای تحلیل مورداستفاده در این پژوهش در بعد کیفی عبارت بود از روش نسبت روایی محتوایی و در رویکرد استنباطی از آزمون K-S و تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. میزان آلفای کرانباخ ابزار مورد استفاده برابر ۹۶/۰ بود با که نشان دهنده میزان پایایی بالای ابزار است. یافتههای تحقیق بدست آمدن سه بعد از استرس تدریس معلمان شامل بعد جسمانی، بعد رفتاری و بعدی روانی بود. سؤالات شماره ١٤- ١٧-٢١-٢٢ که دارای بار عاملی پایینی بودند به منظور بالا بردن برازش مدل حذف شدند.