تحولات آموزش عالی و انقلاب صنعتی چهارم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی

2 دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکد علوم تربیتی

چکیده

انقلاب صنعتی چهارم تغییر و تحول را در کلیه نظام‌های معرفت، ثروت، قدرت و منزلت زندگی بشر اجتناب ناپذیر نموده و به تبع آن آموزش عالی را به جهت پاسخگویی نیازهای محلی- جهانی به بازاندیشی در ساختارها و نظام‌های خود فرا خوانده است. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل و رویکردی نوین از آموزش نظام دانشگاهی متناسب با مبانی فکری انقلاب صنعتی چهارم و وب 04 تدوین شده است. این تحقیق در چارچوب رویکرد کیفی (سنتز پژوهی/مروری سیستماتیک بر متون) و با بهره‌گیری از روش تحلیلی-ترکیبی انجام شده است. به همین منظور مقالات نمایه شده در مجلات معتبر با موضوع «آموزش 04» «انقلاب صنعتی 04» «وب04» به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. با راهبرد جستجوی برگزیده، تعداد 50 مقاله بازیابی و بعد از آن با توجه به معیار همتایی مقالات با هدف پژوهش، تعداد 42 مقاله انتخاب و با استفاده از روش‌های تحلیل مقایسه‌ای و تحلیل مضمون (تم) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان از تحلیل مقایسه‌ای چهار عصر انقلاب صنعتی، فناوری‌های وب و نسل‌های آموزش و همچنین تحلیل مضمون؛ 1مضمون فراگیر، 9مضمون سازمان‌دهنده و 44 مضمون پایه دارد. نتایج نشان از ضرورت تحول در رویکردها و مدل‌های آموزشی دانشگاه‌ها و آموزش عالی به سمت آموزش دانشگاهی 04 با رویکرد ناشی از مبانی نظری انقلاب صنعتی چهارم و فناوری‌های وب همزیستی (04) دارد. در پایان راه‌حل‌‌های نوآورانه‌ای برای آموزش عالی ایران در فضای انقلاب صنعتی چهارم ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات