1
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، ایران
2
دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
چکیده
چکیده
ایجاد توانایی حل مسئله(problem solving ) در یادگیرندگان، از عالی ترین اهداف آموزش و پرورش در تمامی سطوح تحصیلی، است. هدف پژوهش حاضر تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دورة پیش دبستانی بود.پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش تحقیق تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان 10 نفر از متخصصان حوزة آموزش و پرورش پیش دبستانی و علوم تربیتی در سال 1399-1398بودند. برای انتخاب افراد از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته ، تا مرحله اشباع جمع آوری و با روش کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها اهداف برنامه درسی مسئله محور را در 6 مقوله "توانمندی حل مسئله"، "تقویت روحیه پرسشگری و جست و جو گری"، "مسئولیت پذیری و پاسخگویی"، "تقویت روحیه نشاط و سرزندگی"، "رشد همه جانبه(مهارتهای عمومی) "و "پرورش قوای ذهنی" تبیین نمود.پیشنهاد می گردد برنامه های درسی دوره پیش دبستان با توجه به این اهداف اجرا شود .
میرعرب رضی, حلیمه, فکوری حاجی یار, حسین, شریعت نیا, کاظم, & بیانی, علی اصغر. (1401). تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی. مدیریت دانشگاهی, 1(4), 100-80.
MLA
حلیمه میرعرب رضی; حسین فکوری حاجی یار; کاظم شریعت نیا; علی اصغر بیانی. "تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی". مدیریت دانشگاهی, 1, 4, 1401, 100-80.
HARVARD
میرعرب رضی, حلیمه, فکوری حاجی یار, حسین, شریعت نیا, کاظم, بیانی, علی اصغر. (1401). 'تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی', مدیریت دانشگاهی, 1(4), pp. 100-80.
VANCOUVER
میرعرب رضی, حلیمه, فکوری حاجی یار, حسین, شریعت نیا, کاظم, بیانی, علی اصغر. تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی. مدیریت دانشگاهی, 1401; 1(4): 100-80.