براساس برنامه پنجم، آموزشکدههای فنیوحرفهای از آموزش و پرورش منتزع و از 1390 مطابق قانون بودجه در «دانشگاه فنیوحرفهای» سازماندهی شدند. در برنامه ششم مجدداً انتزاع این آموزشکدهها و الحاق آنها به وزارت علوم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در این مقاله، به روش کیفی در دو گام مرور روایتی و تحلیل تماتیک سه مرحلهای ولکات (2008) وضعیت آموزش عالی فنیوحرفهای با تأکید بر دانشگاه فنیوحرفهای مطالعه شده است. با قوانین، حمایتها و روندهای موجود، نهاد اصلی متولی این آموزشها در بلندمدت به «نسخۀ ضعیفشدۀ» دانشگاههای صنعتی تبدیل شده و از تحقق رسالت کانونی خود در تربیت نیروی انسانی ماهرِ اشتغالپذیر و کارآفرین، باز خواهد ماند. در چنین سناریویی، نقش این آموزشها در افزایش بهرهوری ملی، کاهش نابرابریها و توسعه پایدار، به نحو احسن ایفا نخواهد شد. مداخلۀ مسئولانه دولت برای رفع چالشهای این آموزشها بهطور عام و چالشهای دانشگاه و آموزشکدههای فنیوحرفهای بهطور خاص، ضروری است. عدم حساسیت دولت به چالشها و الزامات آموزش عالی فنیوحرفهای، خسارت ناخواستهای به تربیت نیروی انسانی ماهر، طبقه متوسط و ایجاد نشاط و امید، وارد میکند. با سیاستگذاری مناسب میتوان آموزش عالی فنیوحرفهای را به مسیر صحیح هدایت و آینده مطلوبی برای این نوع آموزشها و جوانان کارجو بجای میزجو، تضمین کرد.
مهدی, رضا, & کیخا, احمد. (1401). سناریویی از آیندۀ آموزش عالی فنیوحرفهای و ضرورت مداخله و سیاستگذاری مناسب. مدیریت دانشگاهی, 1(2), 73-27. doi: doi.org/10.34785/J026.2022.008
MLA
رضا مهدی; احمد کیخا. "سناریویی از آیندۀ آموزش عالی فنیوحرفهای و ضرورت مداخله و سیاستگذاری مناسب". مدیریت دانشگاهی, 1, 2, 1401, 73-27. doi: doi.org/10.34785/J026.2022.008
HARVARD
مهدی, رضا, کیخا, احمد. (1401). 'سناریویی از آیندۀ آموزش عالی فنیوحرفهای و ضرورت مداخله و سیاستگذاری مناسب', مدیریت دانشگاهی, 1(2), pp. 73-27. doi: doi.org/10.34785/J026.2022.008
VANCOUVER
مهدی, رضا, کیخا, احمد. سناریویی از آیندۀ آموزش عالی فنیوحرفهای و ضرورت مداخله و سیاستگذاری مناسب. مدیریت دانشگاهی, 1401; 1(2): 73-27. doi: doi.org/10.34785/J026.2022.008