1
عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
2
گروه آموزش ابتدایی، واحد شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی، شادگان، ایران
چکیده
بررسی چگونگی یادگیری پنهان رسانه ای کودکان همواره یکی از مهم ترین مسائل موجود در نظام تربیتی کشور بوده است . بر این اساس محققان در پژوهش حاضر به تحلیل تجربه زیسته دانش آموزان از یادگیری پنهان رسانه ای پرداخته اند. در پژوهش حاضر ، از رویکردی کیفی از نوع روش پدیدارشناسی توصیفی، و روش گردآوری اطلاعت اَسنادی-کتابخانهای، بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل 15 شرکت کننده (10پسر و 5 دختر) از دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان دزفول در زمستان 1399 بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه با آنها تا رسیدن به سطح اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته محقق ساخته بوده و تحلیل مصاحبهها به روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل و مقولهبندی شدهاند. یافتههای پژوهش شامل 3 مضمون اصلی: 1) یادگیری درباره عناصر فریبنده محتوایی، 2) یادگیری درباره تکنیکهای فریبنده تولید، 3 ) یادگیری درباره انگیزه و اهداف تولیدگان و نیز 12 زیر مضمون بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفتکه یادگیری پنهان دانشآموزان از ویدئوگیمها و انیمیشنها در شکلدهی نگرش و رفتار آموزشی آنها نقش بهسزایی دارد. از اینرو، شناسایی مولفههای مذکور و سپس برنامهریزی و ارایه راهکارهای مناسب جهت پرورش مهارتهای تفکری سطح بالا و پیچیده در دانشآموزان، ضروری به نظر میرسد.
بابایی, مظهر و کیارسی, سمیه . (1401). تحلیل تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در مواجهه با ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه). مدیریت دانشگاهی, (), 100-82.
MLA
بابایی, مظهر , و کیارسی, سمیه . "تحلیل تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در مواجهه با ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه)", مدیریت دانشگاهی, , , 1401, 100-82.
HARVARD
بابایی, مظهر, کیارسی, سمیه. (1401). 'تحلیل تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در مواجهه با ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه)', مدیریت دانشگاهی, (), pp. 100-82.
CHICAGO
مظهر بابایی و سمیه کیارسی, "تحلیل تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در مواجهه با ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه)," مدیریت دانشگاهی, (1401): 100-82,
VANCOUVER
بابایی, مظهر, کیارسی, سمیه. تحلیل تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در مواجهه با ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه). مدیریت دانشگاهی, 1401; (): 100-82.