بررسی رابطه جهت‌گیری هدف تحصیلی و مسئولیت‌پذیری دانشجومعلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

دانشگاه فرهنگیان باید شرایطی فراهم کند تا دانشجومعلمان بهتر تصمیم بگیرند و مسئولیت تصمیم‌هایشان را بپذیرند. تصمیمات باید به‌گونه‌ای باشد که آنان را به سمت موفقیت سوق دهد و مسئولیت انتخابی که کرده‌اند را بپذیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهت‌گیری هدف تحصیلی و مسئولیت‌پذیری دانشجومعلمان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان پسر مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه بودند که تعداد 219 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق، از پرسشنامه‌های مسئولیت‌پذیری روان‌شناختی کالیفرنیا (CPI) و پرسشنامه جهت‌گیری هدف الیوت و مک گریگور استفاده شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج ضرایب رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌های هدف تسلط، هدف عملکردگرایشی، هدف عملکرداجتنابی (05/0≥P) می‌توانند واریانس متغیر مسئولیت‌پذیری را به‌صورت معنی‌دار تبیین کنند و جهت‌گیری هدف تحصیلی با 95/0 اطمینان می‌تواند تغییرات مربوط به مسئولیت‌پذیری را پیش‌بینی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات