بررسی رابطه جهت‌گیری هدف تحصیلی و مسئولیت‌پذیری دانشجومعلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، ، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22034/jam.2024.62295

چکیده

دانشگاه فرهنگیان باید شرایطی فراهم کند تا دانشجومعلمان بهتر تصمیم بگیرند و مسئولیت تصمیم‌هایشان را بپذیرند. تصمیمات باید به‌گونه‌ای باشد که آنان را به سمت موفقیت سوق دهد و مسئولیت انتخابی که کرده‌اند را بپذیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهت‌گیری هدف تحصیلی و مسئولیت‌پذیری دانشجومعلمان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان پسر مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه بودند که تعداد 219 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق، از پرسشنامه‌های مسئولیت‌پذیری روان‌شناختی کالیفرنیا (CPI) و پرسشنامه جهت‌گیری هدف الیوت و مک گریگور استفاده شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج ضرایب رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌های هدف تسلط، هدف عملکردگرایشی، هدف عملکرداجتنابی (05/0≥P) می‌توانند واریانس متغیر مسئولیت‌پذیری را به‌صورت معنی‌دار تبیین کنند و جهت‌گیری هدف تحصیلی با 95/0 اطمینان می‌تواند تغییرات مربوط به مسئولیت‌پذیری را پیش‌بینی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aghaie, Korosh. (2015). Relationship between organizational culture and organizational climate with the responsibility of the staff of Shiraz technical and vocational education centers, thesis for receiving a master's degree in educational managaement, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Marvdasht Branch.
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84 (3), 261-271.
Bonyadi Hashemi, Haleh (2011). Investigating the Relationship between Goal Orientation and Academic Achievement in Female Students of Tabriz State Model High Schools in the Academic Year 2011-2012, M.Sc. Thesis, Islamic Azad University, Tabriz Branch.
Bråten, I., & Strømsø, H. I. (2003). A longitudinal think-aloud study of spontaneous strategic processing during the reading of multiple expository texts. Reading and Writing, 16(3), 195-218.
Chen, B. (2015), Basic psychological needs satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures. Motive Emot, 39,216-236
Dweck, C. & Leggett, E. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256- 273.
Elliot. A. J. & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218-232.
Hellison, D. (2003). “Teaching responsibility through physical activity”. Champaign, IL: Human Kinetics.
Jokaar, Bahram and Delavarpour, Mohammad Agha. (2007). The relationship between educational procrastination and development goals. New Thoughts, 3 (4-3), 80-61.
Jokaar, Bahram., & Latifian, Morteza .(2006). Relationship between identity dimensions and goal orientation in a group of pre-university students in Shiraz and Yasouj, Journal of Social Sciences and Humanities, Shiraz University,. 49, 27-46.
Kaplan, A., & Maehr, M. (2007). The contributions and prospects of goal orientation theory. educational Psychology Review, 19, 141-184.
Kazempour, Ismail; Babapour Vajari, Maryam .(2017). The Impact of Peace Education on Student Responsibility, a New Approach in Educational Management, 32, 65-82.
Khademi, Mohsen., & Noshadi, Nasser .(2006). Investigating the relationship between goal orientation and self-regulated learning and academic achievement in pre-university students in Shiraz, Journal of Social Sciences and Humanities, Shiraz University, No. 49, 63-78.
Modares Yazdi, Elnaz., Jalali, Seyed Ahmad., & Tajli, Parisa .(2017). The Relationship between Attachment Styles and Identity Styles with Student Responsibility, Psychological Studies and Educational Sciences, :3, 1.3, 53-59.
Mohammadi Darvishvand, Behnoosh; Salibi, Jacant (2016). A study of goal orientation with spiritual intelligence and responsibility of female students in the first year of the second year of high school in Tehran, Cultural Sociology, 7 ( 2), 69-102.
 
Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: A conception of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91, 328-346.
Nora Benjar, Mehdi., Sabunchi, Reza,. Kaykhosravi, Farideh., Hosseini, Seyed Ali.,&  Hassanpour, Ghobad .(2009). The Relationship between Goal Orientation and Sources of Gaining Confidence in Athletes, Journal of Physical Education and Sports Science,. 1(7), 5-14.
Pantrich, Paul R.. & Shank, Dale H. (2007). Motivation in Education: Theories, Research and Applications, translated by Mehrnaz Shahrarai, Tehran, Alam Publications.
RamezaniNejad, Rahim .(2011). Physical education in schools, sixth edition, Samat Publications, Tehran.
Rasooli, Khorshidi., Fatemeh, Bahrami., Masoumeh, Arab Ameri, Mohammad., & Yousefi, Azita (2016). Relationship between goal orientation and academic achievement, Journal of Psychological Studies and Educational Sciences,: 2 ( 2), 178-191.
Symaco, L. P. & Tee, M. Y. (2019). Social responsibility and engagement in higher education: Case of the ASEAN, International Journal of Educational Development, Vol. 66, 184-192.
Yaqubi, Leila (2011). Investigating social responsibility in the teachings of Islam and its educational implications for teachers. Master Thesis of Allameh Tabatabai University.