روایی و پایایی پرسشنامه اعتبار اساتید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.22034/jam.2025.143674.1105

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه اعتبار اساتید (مککراسکی و تون، 1999) بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری مشتکل از دانشجو معلمان دختر و پسر ورودی 1399، 1400 و 1401 دانشگاه فرهنگیان استان کردستان و مشتمل بر 1364 نفر بودند که از میان آن‌ها با استفاده از شیوه نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک، یک نمونه 265 نفری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه اعتبار اساتید بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم، ضریب آلفای کرونباخ و آزمون t تک نمونه‌ای صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که گزاره‌های پرسشنامه اعتبار اساتید قابل تقلیل به سه مؤلفه شایستگی، مراقبت (حسن نیت) و قابل اعتماد بودن هستند. پایایی کل پرسشنامه برابر با 93/0 بود و پایایی ابعاد پرسشنامه نیز در دامنه 87/0 تا 88/0 قرار داشت. در مجموع نتایج حاکی از تأیید روایی سازه و همسانی درونی پرسشنامه اعتبار اساتید در نمونه ایرانی مورد مطالعه بود. با عنایت به کمبود ابزار سنجش اختصاصی ادراک فراگیران از اعتبار اساتید و معلمان در ایران، پرسشنامه حاضر می تواند زمینه مناسبی را جهت سنجش این سازه در میان جامعه دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abdi zarrin S, & aliyari S. (2021). The Impact of teacher immediacy and misbehavior on teacher credibility. Theory and Practice in Teachers Education6(10), 33-61. [In Persian]
Amiryousefi M, & Mirkhani M. (2019). Interrelationships between Willingness To Communicate, Self-Concept, Ideal L2 Self, and Teacher Credibility Among Persian Language Learners in Iran. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages8(TOME 18), 51-68. [In Persian]
Finn A, Schrodt P, Witt P, Elledge N,  Jernberg K, & Larson L. (2009). A Meta-Analytical Review of Teacher Credibility and its Associations with Teacher Behaviors and Student Outcomes. Communication Education, 58(4), 516-537.
Fiske, S. T., & Taylor, S. E. (2021). Social cognition: From brains to culture (4th ed.). SAGE Publications.
Homeo R C. (2023). Effects of Teacher Burnout on their Credibility. International Journal of Research Publication and Reviews, 4(3), 709-719.
Karimi M N, & Ziaabadi F. (2019). Teachers' Motivation to Teach, Teacher Credibility, Metacognitive Awareness, and Students' Motivation and Affective Learning: A Structural Equation Modeling Analysis. Teaching English Language, 13(1), 147-176.
McCroskey J C, & Teven J J. (1999). Goodwill: A reexamination of the construct and its measurement. Communication Monographs, 66(1), 90-103.
McCroskey J C, Holdridge W, & Toomb J K. (1974). An instrument for measuring the source
credibility of basic speech communication instructors. The Speech Teacher, 23(1), 26-33.
Reddy T, & Woest Y. (2021). The influence of learner behaviour on beginner teachers’ perceptions of their own credibility. Perspectives in Education, 39(4), 104-117.
Shoaib A. (2023). Student perceptions of teacher immediacy, credibility, and love of pedagogy in enhancing engagement and motivation in higher EFL education. Journal of Language Teaching, 3(10), 1-13.
Talebi M, Hassani M, & Kabiri A. (2021). Canonical Analysis of the Relationship between College Students’ Perceptions of Instructor Credibility (Competence, Morality, and Caring) & Their Perceptions of Classroom Justice. Ethics in Science and Technology, 16 (2), 132-138. [In Persian]
Wanzer, M. B., Frymier, A. B., & Irwin, J. (2010). An explanation of the relationship between instructor humor and student learning: Instructional humor processing theory. Communication education, 59(1), 1-18.‏
Yu L, Chen S, & Recker M. (2021). Structural relationships between self-regulated learning, teachers’ credibility, information and communications technology literacy and academic performance in blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, 37(4), 33-50.
Zheng J. (2021). The Role of Chinese EMI Teachers’ Clarity and Credibility in Fostering Students’ Academic Engagement and Willingness to Attend Classes. Frontiers in Psychology, (12), 1-10.