چالش ها و دلایل فرسودگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی و مدیریت بر آنها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 استادیارمدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی چالش ها و دلایل فرسودگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی و مدیریت بر آنها در استان دیاله عراق می باشد. تحقیق حاضر از نظر روش، همبستگی و از نظر هدف کاربردی و ازنظر مکانی میدانی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان تربیت‌بدنی در استان دیاله عراق می‌باشند که از تعداد 340 نفر و بر طبق فرمول کوکران تعداد 181 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری تحقیق تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل سه پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، پرسشنامه کیفیت تدریس سراج (2002) و پرسشنامه استاندارد انگیزش یادگیری کاشیف و همکاران (2013) می‌باشند. پایایی پرسشنامه فرسودگی شغلی بروسو(1997) را سازندگان آن 79/0 ، کیفیت تدریس سراج (2002) با استفاده از آلفای کرونباخ 76/0 و انگیزش یادگیری کاشیف و همکاران (2013) را سازندگان آن 82/0 محاسبه کرده اند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو قسمت آمار توصیفی (میانگین و میانه و...) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون..) می‌باشد که به‌وسیله نرم‌افزار SPSS23 مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد بین فرسودگی تحصیلی با کیفیت تدریس و انگیزش یادگیری رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. همچنین بین انگیزش یادگیری وکیفیت تدریس رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. به نظر می رسد با افزایش رابطه مطلوب میان استاد و دانشجو و همچنین افزایش کیفیت تدریس اساتید و در نتیجه افزایش انگیزش تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی بتوان بر فرسودگی تحصیلی آنان غلبه نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات