تدوین و ارائه مدل شایستگی‌های دموکراتیک استادان در آموزش عالی (مورد مطالعه: اساتید دانشگاه کردستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 استادیارمدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

مؤسسات آموزش عالی نقش مهمی در شکل دادن به نسل بعدی ایفا می‌کنند لذا مسئولیت دارند شایستگی دموکراتیک را در بین دانشجویان خود تقویت کنند. بدین‌سان می‌توانند فعالانه به جوامع دموکراتیک یاری رسانند. از این حیث در این پژوهش شایستگی دموکراتیک اساتید دانشگاه کردستان در آموزش عالی مورد واکاوی قرار گرفته است. رویکرد پژوهش کیفی، با راهبرد پدیدارنگاری بود. مشارکت‌کنندگان، اساتید دانشگاه کردستان شهر سنندج در چندین رشته‌ی متنوع بودند. نمونه‌گیری به شیوه‌ی (ترکیبی) هدفمند و گلوله برفی با رعایت حداکثر تنوع تا اشباع نظری داده‌ها با 12 نفر از اساتید و مصاحبه‌ نیمه‌ ساختار یافته ادامه داشت. داده‌ها پس از پیاده‌سازی به شیوه کدگذاری دو مرحله‌ای باز و محوری گلاسر تحلیل گردید. از نرم افزار تحلیل داده‌های کیفی مکس کیودا 2020 جهت خروجی مقوله‌های محوری پژ وهش استفاده گردید. یافته‌های پژوهشی ۵ مقوله اصلی را به عنوان مؤلفه‌های شایستگی دموکراتیک اساتید از جمله دانش دموکراتیک، مهارت‌های آموزشی، الگوهای دموکراتیک، مشارکت مدنی و توسعه حرفه‌ای را نمایان ساخت. همچنین 5 مقوله اصلی به مثابه راهبردهای توانمندسازی از جمله راهبردهای آموزشی، تشویق آزادی دموکراتیک، پرورش فرهنگ گفتگو، تقویت فراگیری و تنوع و فراهم کردن منابع و پشتیبانی و در نهایت ۴ مقوله اصلی به عنوان پیامدهای تقویت شایستگی دموکراتیک اساتید از جمله محیط آکادمیک پیشرفته، بهبود ساختار و فرهنگ سازمانی، شهرت سازمانی و تقویت دموکراسی نهادی احصاء گردید.در نتیجه می‌توان اذعان داشت که شناسایی موشکافانه شایستگی‌های دموکراتیک اساتید در آموزش عالی و ارائه راه‌حلهای متناسب با زمینه دانشگاهی می‌تواند برای توانمند‌سازی آنها مؤثر واقع گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات