ارزیابی مسئولیت‌های دانشگاه و دلالت‌های تربیتی آن در اندیشة دریدا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

این مقاله تلاشی برای پرتوافکندن بر گفتمان دریدا پیرامون رسالت دانشگاه و همچنین بحث بر سر گسترة نامحدود امکان­ هایی که به واسطة ساخت­ گشایی از تعاریف مرسومِ دانشگاه به روی دانشگاهِ معاصر گشوده است. دریدا در پی گشودن تعاریف مختلف پیرامون مسئولیت دانشگاه و شناخت جنبه ­های ترجمه­ ناپذیر آن است، تا از این منظر بتواند افق­های فهم جدیدی برای دانشگاه ترسیم کند و با پرسش‌گری و انتقاد از رسالت ­های تحریف ­شدة آن، تلاش ­های انگل­وار در آن را شناسایی و مدیریت کند. پرسش راهبر مقاله عبارت است از این­که دریدا چه هویت و مسئولیت نوینی برای دانشگاه پیشنهاد می­کند؟ راهکارهای وی برای رهایی دانشگاه از انقیاد شرایط بیرونی چیست؟ مدعای اصلی مقاله با بررسی سه اثر محوری دریدا پیرامون دانشگاه بر این ملاحظه استوار است که مسئولیت دانشگاه در اندیشة وی چندجانبه و پیچیده است و با دغدغه‌های فلسفی، اخلاقی و تربیتی درهم­تنیده است. ماهیت دانشگاه تقلیل ­ناپذیر، تعریف­ناپذیر و نامشروط است و نیاز به بازاندیشی آن بر اساس نیازهای علمی، اجتماعی و آگاهی زمانة  کنونی ضروری است. بر پایة این خطوط، پرسش از دلیلِ بودن دانشگاه، ارائة طرحی هویت‌ساز در پیوند آن با جامعه و تکنولوژی امروز، خودآیینی و عاملیت دانشگاه، نزاع و تعامل بین دانشکده­ ها و رشته‌های مختلف، همواره پرسش‌هایی گشوده است. بر اساس چنین مؤلفه ­هایی ساخت ­گشایی از دانشگاه، خودآیینی و عاملیت آن، آموزش و پژوهشِ دیگرمحور، اهتمام به گسترش مطالعات میان­ رشته­ای و جایگاه علوم انسانی جدید مجموعه­ ای از دلالت ­های تربیتی برخاسته از خوانش دریدا پیرامون مسئولیت­ های جدید دانشگاه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Sefidkhosh, Maitham (2015), The idea of a university, collective translation of
translators, Hekmat Publishing House, Tehran.
Mesbahian, Hossein (2008), "University from history to philosophy, in the necessity of
historical analysis of the institution and philosophical rethinking of the idea of the
university in its global context": Al-Zahra University Humanities Scientific-Research
Quarterly, 19 (1), 158-123.
Mesbahian, Hossein (1401), "Heidegger's Idea of University: Philosophical Foundations
of Heidegger's Opposition to Academic Freedom": Philosophical Research, 16 (39), pp.
186-207.
Caputi, Mary, Casino Vincent J. Del., and Woodward Keith (2013), Derrida,
Deconstruction, and the University in Derrida and the Future of the Liberal Arts,
Bloomsbury Publishing.
Caputo, J. D. “ A Commentary: Deconstruction in a Nutshell, ” in Deconstruction in a
Nutshell: A Conversation with Jacques Derrida , edited by J. Caputo (New York:
Fordham University Press, 1997), 31 – 202
Critchley, Simon (2010), “What Is the Institutional Form of thinking?” Differences: A
Journal of Feminist Cultural Studies 21 (1), 22.
Derrida, Jacques. “Mochlos, or The Conflict of the Faculties”. In Jacques Derrida, Eyes
of the University: Right to Philosophy 2, 83-112. Stanford: Stanford University Press,
2004.
Derrida, Jacques. “The Principle of Reason: The University in the Eyes of its Pupils”. In
Jacques Derrida, Eyes of the University: Right to Philosophy 2, 129-155. Stanford:
Stanford UniversityPress, 2004.
Derrida, J. (2001a) ‘The future of the profession or the unconditional university’, in L.
Simmons and H. Worth (eds) Derrida Downunder. Palmerston North (NZ): Dunmore
Press: 233–48. A version of this essay also appears as ‘The future of the profession or
the university without condition (thanks to the ‘Humanities’, what could take place
tomorrow)’, in T. Cohen, ed. (2002) Jacques Derrida and the Humanities: A Critical
Reader. Cambridge: Cambridge University Press: 24–57.
Derrida, Jacquesو Without Alibi, trans. Peggy Kamuf (Stanford, CA: Stanford
University Press, 2002).
Derrida, Jacques “The Future of the Profession or the Unconditional University (thanks
to the “Humanities,” What Could Take Place Tomorrow),” in Deconstructing Derrida:
Tasks for New Humanities, trans. Peggy Kamuf, edited by Peter Pericles Trifonas and
Michael A. Peters (New York: Palgrave-MacMillan, 2005), 11.
Engwall, Lars (2008) The university: a multinational corporation? In: Lars Engwall and
Denis Weaire eds), The University in the Market. London: Portland Press, 9-21
Flexner, Abraham (2000). “The Usefulness of Useless Knowledge.” Harpers, Issue 179,
June/November
Gagan, Rebecca (1996), Jacques Derrida and The Respiration of The University,
McMaster University.
Hadad, Samir (2014), Derrida and Education, Published in A Companion to Derrida,
edited by Zeynep Direk and Leonard Lawlor, pp.490-506.Malden MA: WileyBlackwell.
Hutnyk, John (2020) The corporate menagerie. Thesis Eleven 160 (1): 121-128.
Kant, Immanuel, “The Conflict of the Faculties,” in Immanuel Kant, Religion and
Rational Theology (New York: Cambridge University Press, 1996), 233-327.
Mui, Constance & Murphy, Julien (2019), The university of the future: Stiegler after
Derrida, Educational Philosophy and Theory, Routledge, Published online: 29 Apr. 1-
10.
Slobodian, Quinn (2018) Globalists: The End of Empire and the Birth of Neoliberalism.
Harvard: Harvard University Press.
Trifonas, Peter P. 2000. The Ethics of Writing: Derrida, Deconstruction, and Pedagogy.
Lanham, MD: Rowman & Littlefield. Published in A Companion to Derrida, edited by
Zeynep Direk and Leonard Lawlor, pp.490-506. Malden MA: Wiley-Blackwell, 2014.