بررسی چالش های تدریس و ارزشیابی در بستر فضای مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارمدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

آموزش مجازی به تمام شکل‌های یاددهی ـ یادگیری اطلاق می‌شود که به شیوۀ الکترونیکی اجرا و پشتیبانی می‌شود و بر محور ارزش هایی نظیر فرد محور بودن، یادگیری مستقل، خود راهبر و فعال مبتنی است.. هدف از این پژوهش، بررسی چالش‌های موجود بخش تدریس و ارزشیابی در بستر فضای مجازی است. به منظور جمع‌آوری یافته‌های این پژوهش از روش کتابخانه‌ای که در زمرۀ تحقیقات بنیادیست بهره بردیم. بررسی‌های انجام‌گرفته دربارة چالش های پیش‌رو در آموزش مجازی نشان داد که در این بستر هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلمان و اولیا می‌توان چالش‌هایی را مشاهده کرد و آن هم این است که کودکان بیش از اندازه به وسایل بصری و هوشمند وابسته می‌شوند در نتیجه باعث شد که انگیزۀ فراگیران کاهش پیدا کند و تأمین اینترنت مورد نیاز برای برخی از خانواده‌ها سرسام‌آور شود. استفاده از این فضا موجب شد که معلمان وقت کافی برای تدریس در کلاس-های خود نگذارند و به طور بی رویه از مطالب دیگران استفاده کنند و همچنین سنجش واقعی در این فضا کاری بس دشوار و آن‌چنان مورد قبول نباشد. در ارتباط با چالش‌های ارزشیابی نیز می‌توان به ارزشیابی کتبی، پرسش و پاسخ‌های کلاسی، ارائه‌های کلاسی و کار پوشۀ الکترونیکی اشاره کرد که در متن همه را به تفصیل بیان نمودیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات