بررسی چالش های تدریس و ارزشیابی در بستر فضای مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارمدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

10.22034/jam.2023.62933

چکیده

آموزش مجازی به تمام شکل‌های یاددهی ـ یادگیری اطلاق می‌شود که به شیوۀ الکترونیکی اجرا و پشتیبانی می‌شود و بر محور ارزش هایی نظیر فرد محور بودن، یادگیری مستقل، خود راهبر و فعال مبتنی است.. هدف از این پژوهش، بررسی چالش‌های موجود بخش تدریس و ارزشیابی در بستر فضای مجازی است. به منظور جمع‌آوری یافته‌های این پژوهش از روش کتابخانه‌ای که در زمرۀ تحقیقات بنیادیست بهره بردیم. بررسی‌های انجام‌گرفته دربارة چالش های پیش‌رو در آموزش مجازی نشان داد که در این بستر هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلمان و اولیا می‌توان چالش‌هایی را مشاهده کرد و آن هم این است که کودکان بیش از اندازه به وسایل بصری و هوشمند وابسته می‌شوند در نتیجه باعث شد که انگیزۀ فراگیران کاهش پیدا کند و تأمین اینترنت مورد نیاز برای برخی از خانواده‌ها سرسام‌آور شود. استفاده از این فضا موجب شد که معلمان وقت کافی برای تدریس در کلاس-های خود نگذارند و به طور بی رویه از مطالب دیگران استفاده کنند و همچنین سنجش واقعی در این فضا کاری بس دشوار و آن‌چنان مورد قبول نباشد. در ارتباط با چالش‌های ارزشیابی نیز می‌توان به ارزشیابی کتبی، پرسش و پاسخ‌های کلاسی، ارائه‌های کلاسی و کار پوشۀ الکترونیکی اشاره کرد که در متن همه را به تفصیل بیان نمودیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Angelo, T., & Cross, K.P(1993). Classroom Assessment Techniques. San Francisco: Jossy-Bass. Quoted in Pallof, M. Rena & Pratt, Keith. 2003. The Virtual Student. San Francisco, CA, Jossey-Bass Inc. p. 92.
Andone, L. & Sireteanu, N-A (2009). Strategies for technology-based learning in higher education. The FedUni Journal of Higher Education, 4(1), 31-42.
Aliari, S., Boroumand, S., & Alikhani, S (2009). A practical guide to designing a web-based trainingprogram. Journal of the Nursing School of the Army of the Islamic Republic of Iran, 9(1), 30-37. [In Persian].
Abbasi Kahini, H., Shams Morgani, G.R., Saraji, F., Rezaizadeh, M. (2018). Learner evaluation tools in e-learning environment. Technology Growth Quarterly. 16 (61), 23-33.
Agha Kathiri, Z., & Fazelian, P (2009). Evaluation of the virtual education programs of the Faculty of Sciences and Hadith for students and professors. Proceedings of the 5th National Conference and the 2nd International Conference on Electronic Learning and Education, No. 3 (1-8).
Babaei, M (2010). An introduction to e-learning. Tehran: Research Institute of Information Science and Technology of Iran, Chapar.
Barkhoda,S. J & Karami,P (2022). Analyzing parents' lived experiences in virtual space (phenomenological study). Journal of teaching and research, (9)6.252-262.
Chen, N. S., Kinshuk, Wei, C. W., & Yang, S. J. (2008). Designing a self-contained group area network for ubiquitous learning. Journal of Educational Technology & Society, 11(2), 16-26.
Dargahi, H., Ghazi Saedi, M., & Ghasemi, M. (2009). A comparative study of e-learning in selected countries in the fields of medical sciences. Faculty of Tehran University of Medical Sciences (Health Payavard), 3(4), 55-69.
Freeze, R. D., Alshare, K. A., Peggy L. L., & Wen, H. J (2010). IS success model in e-learning context based on students' perceptions. Information Systems Education, 21(2), 173-184.
Fathi Vajargah, K (1388). Principles and concepts of curriculum planning. Tehran: Bal Publications.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (2005). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (3rd ed., pp. 191-215). Thousand Oaks, CA: Sage.
Ghorbankhani, M & Salehi,K (2016). Representing the challenges of virtual education in Iran's higher education system: a study with phenomenological method. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences., (7)2.123-148.
12 Modritscher, Felix (2006). The Impact of an E-Learning Strategy on Pedagogical Aspects. International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, 3(3).
Mirzaean, V. R (2007). Review using e-learning strategies in universities based on research experiences. Unpublished Ph.D. Thesis, Department of Languages, University of Science and Technology. (in Persian).
Kian, M. (2013). Challenges of virtual education: Narration of what is not learned in a virtual university. Volume 5, Number 3.
Loxley, William and Julien, Patrick. 2004. Information and Communication Technologies in Education and Training in Asia and the Pacific. Asian Development Bank.
Rezaei, A.M. (2019). Evaluation of students' learning during the Corona era: challenges and solutions. Educational Psychology Quarterly. No. 56, Spring 2009, pp. 179-214.
Roshni Ali Banehsi, H; Fathi Vajargah, K; Khorasani, A (2015). Challenges of the quality of evaluation of the curriculum of the virtual education course. Quarterly Journal of Educational Measurement and Evaluation Studies. 7th year, number 18, summer 2016, pp. 29-52.
Safai Mohd, S.,Hosseini Moghadam, A., & Baufa, D (2012). hidden curriculum Tehran: Academic Jihad Publications.
Sharif Khalifeh Soltani, M., Karimi Alavijeh, M., & Mazaheri, M. (2011). The study of challenges in applying information and communication technology in teaching and learning processes. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(3), 23-42. (in Persian).
Sherry, L. 1996. Issues in Distance Learning. International Journal of Educational TeleCommunications 1 (4): 337-365.
Traphagan, T., Kucsera, J. V., & Kishi, K (2010). Impact of class lecture webcasting on attendance and learning. Educational technology research and development, 58(1), 19-37.
Zameer, A (2010). Vitual education system: Current Myth & future reality in pakistan. Informing science and information Technology, (7)1.1-8.