بررسی عملکرد هیأت های نظارت و ارزیابی استانی از نگاه مسئولان نظارت و ارزیابی استانی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دکترای سنجش و اندازه گیری، مسئول نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عملکرد هیأت های نظارت استانی در دانشگاه فرهنگیان انجام گرفته است. رویکرد پژوهش حاضر کمی و روش پژوهش به لحاظ نوع آن ، مقطعی و از حیث هدف کاربردی، و بر اساس نحوه جمع آوری داده ها توصیفی- پیمایشی است.
به استناد آیین نامه آیین نامه هیات نظارت،ارزیابی و تضمین کیفیت استانی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری پرسشنامه محقق ساخته ای جهت ارزیابی عملکرد هیات های نظارت استانی برای بررسی عملکرد در پنج شاخص تحلیل زیر نظام ها، برنامه ریزی، نظارت و ارایه گزارش مستمر ،ارزیابی و تدوین برنامه های بهبود کیفیت، فرهنگ سازی و توانمندسازی دانشگاه فرهنگیان و تعامل و همکاری نظارت استانی با دانشگاه فرهنگیان تدوین شد.جامعه آماری شامل مسئولان نظارت استانی دانشگاه فرهنگیان در استان های مختلف بود، نتایج به دست آمده از پرسشنامه ها تکمیل شده را به صورت توصیفی در قالب جدول و نمودار ارایه گردید، سپس برای تجریه و تحلیل داده ها از آزمون ناپارامتریک خی دو یک بعدی استفاده گردید با توجه به تجزیه و تحلیل 31 پرسشنامه دریافتی نتیجه گرفته شد که در شاخص ارزیابی و تدوین برنامه های بهبود کیفیت نتیجه ارزیابی ضعیف و در شاخص های تحلیل زیر نظام ها، برنامه ریزی، نظارت و ارایه گزارش مستمر و فرهنگ سازی و توانمندسازی نتیجه عملکرد متوسط بوده و فقط در شاخص تعامل و همکاری نظارت استانی عملکرد خوب گزارش شده است. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهادهای کاربردی در جهت کیفیت بخشی عملکرد هیات های نظارت استانی ارایه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bazargan, Abbas. (1997). "Quality and its evaluation in higher education: a look at national and international experiences", Rahaft Quarterly,. 155, pp. 60-70.
Bazargan, A., Fathabadi, J., & Ain Elahi, B. (2000). The appropriate approach of internal evaluation for the continuous improvement of the quality of educational groups in universities of medical sciences. Journal of Psychology and Educational Sciences (Tehran University).  5 (2).pp 1-26.
Ebrahimi, Ayoub, et al. (2017). Effective factors in institutionalizing evaluation culture in Farhangian University. Research in teacher training. 2 (1) 189-213.
Hatami, J., Mohammadi, R., & Ishaghi, F. (2018). The challenge of structuring for quality monitoring and evaluation in Iran's higher education. Paper presented at the 5th Conference on Quality Assessment in the Academic System, University of Tehran.
Hirsch, V., & Weber, L. (2010). Challenges of higher education in the third millennium. Translated by Afrasiab Amiri, Tehran: Islamic Azad University, Center for Scientific Publications.
Jaghofri Thani, Hossein, et al. (2017). Challenges and problems of guaranteeing the quality of higher education with an emphasis on universities and government higher education centers in Iran. Proceedings of the first international conference and the twelfth national conference on quality assessment in university systems. Tehran: Organization of Education Evaluation of the country.
Mohammadi, Reza et al. (2005). Quality evaluation in higher education (concepts, principles, methods and criteria), Tehran: National Education Evaluation Organization.
Montazer, Gholamali et al. (2018). Sanandaj handbook (evaluation model of the country's research institutes). Tehran: Academic Publishing Center.
Regulations of the Provincial Board of Monitoring, Evaluation and Quality Assurance of the Ministry of Science, Research and Technology (2016). The regulations and directives of the Center for Monitoring, Evaluation and Quality Assurance of Higher Education, viewed on the site https://nezarat.msrt.ir/.
Shahson, Zohra et al. (2015). The role of provincial monitoring and evaluation boards in higher education. Paper presented at the third conference of psychology, educational sciences and lifestyle with an international approach, Mashhad.