1
استادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی، شادگان، ایران
2
استاد یار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سنندج، ایران
چکیده
بررسی چگونگی یادگیری پنهان رسانه ای کودکان همواره یکی از مهم ترین مسائل موجود در نظام تربیتی کشور بوده است . بر این اساس محققان در پژوهش حاضر به تحلیل تجربه زیسته دانش آموزان از یادگیری پنهان رسانه ای پرداخته اند. در پژوهش حاضر ، از رویکردی کیفی از نوع روش پدیدارشناسی توصیفی، و روش گردآوری اطلاعت اَسنادی-کتابخانهای، بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل 15 شرکت کننده (10پسر و 5 دختر) از دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان دزفول در زمستان 1399 بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه با آنها تا رسیدن به سطح اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته محقق ساخته بوده و تحلیل مصاحبهها به روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل و مقولهبندی شدهاند. یافتههای پژوهش شامل 3 مضمون اصلی: 1) یادگیری درباره عناصر فریبنده محتوایی، 2) یادگیری درباره تکنیکهای فریبنده تولید، 3 ) یادگیری درباره انگیزه و اهداف تولیدگان و نیز 12 زیر مضمون بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفتکه یادگیری پنهان دانشآموزان از ویدئوگیمها و انیمیشنها در شکلدهی نگرش و رفتار آموزشی آنها نقش بهسزایی دارد. از اینرو، شناسایی مولفههای مذکور و سپس برنامهریزی و ارایه راهکارهای مناسب جهت پرورش مهارتهای تفکری سطح بالا و پیچیده در دانشآموزان، ضروری به نظر میرسد.
کیارسی, سمیه و بابایی, مظهر . (1401). بررسی تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در استفاده از ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه). مدیریت دانشگاهی, 1(1), 151-124.
MLA
کیارسی, سمیه , و بابایی, مظهر . "بررسی تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در استفاده از ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه)", مدیریت دانشگاهی, 1, 1, 1401, 151-124.
HARVARD
کیارسی, سمیه, بابایی, مظهر. (1401). 'بررسی تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در استفاده از ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه)', مدیریت دانشگاهی, 1(1), pp. 151-124.
CHICAGO
سمیه کیارسی و مظهر بابایی, "بررسی تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در استفاده از ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه)," مدیریت دانشگاهی, 1 1 (1401): 151-124,
VANCOUVER
کیارسی, سمیه, بابایی, مظهر. بررسی تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در استفاده از ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه). مدیریت دانشگاهی, 1401; 1(1): 151-124.